X
تبلیغات
نوحه های قدیمی (زمینه خوانی)

دارالشفا

من راضی رضا به رضای توام رضا(ع)

               راضی ازاین رضا بود خالق رضا(ع)

من آمدم به سوی تویا ثامن الحجج

              ضامن شوی مراوببخشی توازوفا

برخاک آستان تومن سجده کرده ام

              سلطان ملک طوس نظرکن براین گدا

وارد شدم به صحن تو ای شمش مشرقین

                       این گنبد طلات مرا برد کربلا 

پادر حرم نهادم و دیدم مقابلم 

                   از آن ضریح راه رسد سوی کبریا

بالای آن ضریح نوشتند دراین مکان

                   مس وجود را به نگه می کنیم طلا 

ای آنکه خاک را به نظر کیمیا کنی

                   برتارو پود من بزن اکثیرکیمیا

بیمارم و به امید   تو    آمدم 

                  دستی به سربکش تو مراو بده دوا

از درگه تو خلق نباشند ناامید

                   هرگزنرفته ناامید کس ازاین دارالشفا

از ازدحام خلق دراین صحن وبارگاه

                  دارم بسی امید به لطف تو ای شها

اینجا مقام کعبه بود نزد عاشقان

                 سعی وصفا ورکن وحطیم است هم منا

دائم کنند طواف ضریح مطهرت

                  ذکررضارضا همه پیچیده در فضا

قربان غربت تو جد و عموی تو

                 انصاف ده غریب تویی یا که مجتبی(ع)؟

این صحن و بارگاه تو واین همه چراغ

                 این زائران کنارمزار تو در ثنا

اما بقیع ساکت وآرام وشب خموش

               نی زائری که شب بزند ناله وصدا

باشد بقیع مدفن آن چهار تن امام(ع)

               بی شمع و بی چراغ در آن خاک غم فزا

نام بقیع بردم و حالم خراب شد

                 برگو که قبر فاطمه (س) باشددر کجا

جان جوادت آن شه اقلیم وملک جود

                     حاجات (عابدی) ز عنایت نما روا

 

 در ادامه به فصل چهارم مشکین نامه می پردازم.

 

ادمه دارد.....................فصلچهارم

      

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم آبان 1388ساعت 5:23  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل چهارم: معرفی مداحان ومیاندارها

 

در گذشته اکثر مداحان این سبک هم از دانش آواز بهره مند

بودند و هم به فن سخنوری مطلع و آگاه و به غیر از اینکه

نوحه های زمینه خوانی را خیلی عالی می خواندند در

سردم خوانی ها هم حرف برای گفتن داشتند و مستمعین

از خواندن آنها لذت می بردند.

یکی از این مداحان و سخنوران که در تهران جایگاه

خاصی داشت واین جانب افتخار شاگردی وی رانیز

دارم و حدود ۱۰ سال از وی تلمض نمودم مرحوم

حاج رضا تابش اکبری معروف به رضا خوشنویس

می باشد.

مرحوم حاج رضا خوشنویس از سخنوران بسیار

موفق آن دوره می باشد واز سردم خوانان نامی و

حرفه ای دوران گذشته است .

که البته بعد از فصل هفتم در خصوص سردم خوانی

توضیحاتی را مفصل خواهم داد.

مرحوم خوشنویس از دسته کسانی بوده که وقتی

برای خواندن وارد محلی که در آنجا سردم بسته

شده است می شده زنجیر قروق را به احترامش

باز می کردند و بعد از آن وی را با احترام به بالای

مجلس که همان سردم می باشد می بردند و در

هنگام خواندن هم زمان با دو طرف سردم که هر

طرف را دم می نامیدند مشاعره می نموده یعنی

اینکه هم زمان با دو سخنور در دو دم سردم مشاعره

می نموده و سخنوران در حضور وی احساس عجز

می نمودند.

وی در مداحی زمینه خوانی هم نیز از اساتید این

سبک می باشد و آثاری نیز در قالب نوحه و غزل و

مخمس از وی بجای مانده است.

یکی دیگر از این مداحان که هم عصر حاج رضا خوشنویس

بوده مرحوم صالح است که در فصل قبل در خصوص وی

اشاراتی شد.

در شهر ری هم دوران این دو عزیزی که نام بردم مرحوم

دایی محمد قربانی معروف به دایی محمد آقا می باشد که

از ویژه گی های ذکر شده بهره مند بوده است.

خوشبختانه این حقیر چند سالی نیز از وی تلمض نمودم.

 

ادامه دارد........................فصل چهارم. 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم آبان 1388ساعت 14:14  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل چهارم: معرفی مداحان ومیاندارها

 

در سه فصل قبل در خصوص سبک زمینه خوانی توضیحاتی

داده شد و شاعرانی را که در این عرصه از خود آثاری

به جای گذاشته بودند را برایتان معرفی نمودم.حال

می خواهم در خصوص مداحان ومیاندار هایی که

به سبک زمینه خوانی عزاداری می کنند را

برایتان معرفی نمایم.

الف : مداحان

همانطور که قبلا عرض کردم سبک زمینه خوانی دارای

چند ویژه گی می باشد و مهمترین آن این است که

حتما مداح باید به دستگاه های موسیقی و گوشه های

آوازی مسلط باشد تا بتواند نوحه ها را در دستگاهی که

 شاعر سروده به راحتی بخواند و مستمع از شنیدن آن

احساس رضایت نماید.

متاسفانه در حال حاضر اکثر مداحان این سبک از

اصلی ترین و مهم ترین رکن زمینه خوانی که

همان علم موسیقی ودانستن دانش آوازودستگاه ها

می باشد بهره مند نیستند و نوحه ها را در دستگاه

نمی خوانند و از ریتم و سبک اصلی خارج می شوند

و به همین خاطر مستمعین از این قشر مداح

زیاد استقبال نمی کنند و این دسته از مداحان

متاسفانه بعد از مدت کوتاهی ناگزیر به سبک های

دیگر روی می آورند که به اعتقاد این حقیر کسی

اگر بخواهد در هر سبکی از خوانندگی یا مداحی

موفق باشد حتما می بایست از دانش علم موسیقی و

آوازها و ریفها و گوشه ها بهره مند گردد.

 

 

ادامه دارد....................... مشکین نامه فصل چهارم    

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم آبان 1388ساعت 13:39  توسط علی عابدی   | 

                       قبلگه عشاق

  کعبه ما حرم محترم توست حسین (ع)

                           هرکجاذکرتوباشدحرم توست حسین(ع)

حاجیان محرم ودر طوف به گرد کعبه

                         محرم طوف تو در زلف خم توست حسین (ع)

کعبه نازد به قدمگاه ذبیح در یکجا

                       کربلا را همه جای قدم توست حسین (ع)

گرچه شد کعبه ولادتگه ومولود علیست(ع)

                      کعبه گر محترم است از کرم توست حسین(ع)

قبر شش گوشه تو قبلگه عشاق است

                         آه عشاق تو از سوز غم توست حسین (ع)

زائرت را نبود حاجت پیمانه وجام

                          مستی ما همه ازجام جم توست حسین(ع)

صحن بین الحرمینت است باب الجنت

                           زینت عرش زباغ ارم توست حسین (ع)

خضر آمد به کنار حرم عباست (ع)

                          دید سقا لب عطشان به یم توست حسین(ع)

کوفه شد قتلگه مسلم و معراج علی(ع)

                           این امارت خجل از ابن عم توست حسین (ع)

از ازل تا به ابد پادشهی بردو جهان

                       دست هر شاه وگدا بر درم توست حسین (ع)

نهضت حق به جوانمردی وآزادگیست

                       این شعاریست که حک بر علم توست حسین(ع)

هر که حب توبدل داشت چه خوف از محشر

                      دست تقدیر و قضا بر رغم توست حسین (ع)

 (عابدی) مدح تو می خواندوخود می داند

                        این عنایات ز انفاس دم توست حسین (ع)

این اشعار را بنا به درخواست شما عزیزان سرودم 

و امیدوارم که رضایت شما سروران را حاصل 

نموده باشم.

در ادامه به فصل چهارم مشکین نامه می پردازم 

و مداحان و میاندارها را معرفی می نمایم.

 

ادامه دارد......................مشکین نامه فصل چهارم     

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم آبان 1388ساعت 1:10  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل چهارم: مداحان ـ میاندارها

 

در فصلهای گذشته در خصوص مرحوم مشکین و شاعرانی

که به وی در سبک زمینه خوانی اقتدا کردند اشاراتی شد.

و چند نمونه کامل از سروده های مشکین در قالب نوحه را

برایتان شرح دادم و نمونه هایی از سروده های شاعران دیگر

را عنوان نمودم و عوامل موفقیت آن دسته از شاعرانی که در

این سبک (زمینه خوانی) اشعاری در قالب نوحه سروده بودند

را توضیح دادم و در فصل چهارم به معرفی مداحان و میاندارها

خواهم پرداخت.

اما قبل از اینکه به فصل چهارم بپردازم لازم می دانم که این

مطلب را عنوان نمایم.

عزیزان زیادی از اینجانب درخواست داشتند که نوحه ها را

کامل برایشان در وب قراردهم تا بتوانند از نوحه ها استفاده

کنند.

 جهت اطلاع تمام شما علاقمندان عزیز به عرض می رسانم:

 تمام سروده های مرحوم مشکین و شاعران دیگر که بیش از

هفتصد (۷۰۰)نوحه زمینه خوانی می باشد را در آینده نزدیک

به چاپ خواهم رساند و همانطور که عرض کردم تمام این

نوحه ها در دستگاه های مختلف آوازی سروده شده است و

به همین خاطر سبک نوحه ها را در( دی وی دی) برایتان

می خوانم و همراه کتاب در اختیارتان خواهم گذاشت.

و نکته ای دیگر اینکه خواسته بودید در خصوص سردم خوانی

بیشتر توضیح دهم .باید به عرض برسانم بعد از فصل هفتم

مشکین نامه به موضوع سردم خوانی می پردازم و

چند نمونه از این سخنان که در قالبهای مختلف شعری

مانند (مخمس - مسدس) سروده شده را که بشتر از

معما ها و سئوال وجوابها می باشد را برایتان به

قلم تحریر در خواهم آورد.

وبه آن دسته از عزیزانی که به بنده لطف دارند و خواسته

بودند که اشعار و نوحه ها ی اینجانب را داشته باشند

به عرض می رسانم تا قبل از چاپ این اشعار و نوحه ها

بعد از فصل هفتم و سردم خوانی حتما گزیده ای از اشعاررا

در وب قرار خواهم داد و در همین بخش قبل از فصل چهارم

یکی از آنها را به قلم تحریر در می آورم.

 

ادامه دارد.....................فصل چهارم

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم آبان 1388ساعت 0:18  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

 فصل سوم: شاعران زمینه خوانی

 

در فصل قبل در قسمت (الف) نام شاعرانی که در عصر

مرحوم مشکین و چندین دهه بعد از وفات وی در قالب

نوحه های زمینه خوانی اشعاری سرودند و اینکه کدام

 دسته  از این شاعران اصول سرودن نوحه در این سبک

را رعایت نموده اند را برایتان معرفی کردم و گزیده ای از

آثارشان را به قلم تحریر در آوردم.هم اکنون در قسمت (ب)

شاعرانی را که از دهه های قبل تا کنون نوحه هایی به

سبک زمینه خوانی سروده ومی سرآیند را به حضورتان

معرفی می نمایم.

(ب)- شاعرانی که از چندین دهه قبل و هم اکنون به سبک

زمینه خوانی اشعاری در قالب نوحه سروده و می سرآیند:

 

در تهران مرحوم حاج احمد صالح که متاسفانه چند سال گذشته

رحلت نمودند در این سبک نوحه هایی سروده است.

مرحوم صالح یکی از مداحان و سخنوران وشاعران واز

نوابغ دهر واز خدمتگزاران آستان ملک پاسبان حضرت حسین(ع)

بود. حاج احمد صالح به فن سخنوری مطلع وآشنا به 

علم موسیقی و یکی از سخنوران و مداحان با سابقه

در سبک زمینه خوانی بود وی آثار ارزشمندی در قالب

غزل-قصیده-مسمط-ترکیب بند- ترجیع بند-رباعی وسخن

در چندین جلد کتاب از خود به یادگار گذاشته است.

کتابی با عنوان (ران ملخ) یکی دیگر از اثار وی می باشد.

مرحوم صالح نوحه های زیادی به سبک زمینه خوانی 

سروده است که در اختیار عموم می باشد.

یکی دیگر از این شاعران که در همین عصر اشعاری 

در قالب نوحه زمینه خوانی سروده حاج ابراهیم ذوالفقاری

 متخلص به (حجت) می باشد.

(حجت) ساکن شهر ری است و از روی سبک بعضی

از نوحه های مرحوم مشکین اشعاری در قالب نوحه

سروده که با تمام ارادتی که اینجانب به وی دارم

متاسفانه وی در دستگاه های دیگر موسیقی اثری از

خود به جای نگذاشته است وی تعدادی نوحه در یک دستگاه

سروده وامیدوارم که این شاعر فرهیخته شهر ری در

آینده ای نزدیک در دستکاه های موسیقی در قالب نوحه

اشعاری بسراید.وی در دیگر قالب های شعر مانند:

غزل-قصیده-رباعی ومخمس اشعاری سروده است.

این حقیر هم نیز در حدود هفتاد نوحه در دستگاه های

موسیقی سروده ام و در آینده نزدیک در دو دیوان که

شامل اشعار:غزل-قصیده-مخمس-مسمط-سخن-رباعیات

وترکیب بند ها وترجیع بند ها ودر مجموعه ای شامل

نوحه های زمینه خوانی می باشد به چاپ خواهم رساند.

قابل توجه تمام علاقمندان به غیر از این دو کتاب تمام آثار

مرحوم مشکین و شاعران قدیمی که در قالب نوحه زمینه

سروده شده به چاپ خواهد رسید و سبک نوحه ها در

دی وی دی آماده خواهد گردید.

 

 

ادامه دارد........................فصل چهارم معرفی مداحان و میاندارها      

 

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم آبان 1388ساعت 4:27  توسط علی عابدی   | 
مشکین نامه

فصل سوم: شاعرانی که نوحه زمینه خوانی سرودند

 الف: شاعران هم عصر مشکین و چندین دهه بعد از وی:

در قسمت قبل اسامی تعدادی از شاعرانی را که یا در زمان حیات

مرحوم مشکین ویا در چندین دهه بعد از وفات وی اشعاری در

قالب نوحه های زمینه خوانی سروده بودند را برایتان نام بردم و

اینکه کدام یک از این شاعران در این راه (سبک زمینه خوانی)

موفق بوده و علت موفقیت و استقبال مستمعین از نوحه های

سروده شده این شاعران را چه عواملی می توان نام برد را

به طور اختصار عرض می نمایم.

البته قبل از اینکه به این مقوله بپردازم نام چند شاعر دیگر را

که تقریبا در همان دوره ها نوحه هایی به سبک زمینه خوانی

سرودند را عنوان می نمایم.

بعد از مرحوم مشکین که این سبک را ابدا نمود و نوحه هایش

را می توان به عنوان مرجع معرفی کرد همانطور که عرض کردم

مرحوم مبهوت ـ مرحوم خاکی ـ مرحوم مفلوک  -مرحوم مشفق ـ 

نوحه هایی در این سبک  سروده اند که در فصل قبل نمونه هایی

از آثارشان را ذکر نمودم.

به غیر از این شاعرانی که نام بردم شاعرانی دیگر که نام( تخلص )

آنها به نامهای( غمگین)-(دیوانه)-(بلبل)-(شاهد)-(محرم)-می باشد

نوحه هایی به سبک زمینه خوانی سروده اند وتمام این نوحه ها

در اختیار این حقیر می باشد اما متاسفانه نوحه های این

دسته از شاعران از اهمیتی برخوردار نیست.زیرا اصول این

سبک را رعایت نکردند و نوحه ها اگر در شروع در نوحه مثلا

در دستگاه ماهور سروده شده در خاتمه نوحه در همان دستگاه

به اتمام نرسیده و نوحه از ریتم خارج گردیده است.

عواملی که باعث موفقیت بعضی از شاعران زمینه خوانی

گردید:

شاعرانی که از آشنایی با علم موسیقی (آواز ودستگاه ها)

بهره مند بودند و از فن سخنوری مطلع بودند در سرودن

نوحه به سبک زمینه خوانی موفق شدند و آثارشان از

اهمیت خاصی برخوردار گردید و در مسیر مرحوم مشکین

در این سبک گام برداشتند و این آثار برای همیشه جاوید ماند

اما آن دسته از شاعران که از این عواملی که ذکر نمودم

برخوردار نبودند نتوانستند دراین سبک خوش بدرخشند.

 

ادامه دارد.................... فصل سوم شاعران  

 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم آبان 1388ساعت 3:19  توسط علی عابدی   | 

عنوان: مشکین نامه

 فصل سوم: شاعرانی که به سبک زمینه نوحه سرودند

 

الف - همانطوریکه قبلا عرض کردم بعداز مشکین شاعرانی به

 سبک زمینه خوانی نوحه هایی سروده اند .

تا کنون نام دو تن از این شاعران را برایتان معرفی نمود ه ام و

نمونه هایی از آثار و سروده هایشان را برایتان ذکر کرده ام.

هم اکنون نام یکی دیگر از این شاعران را به قلم تحریر در می آورم.

 مرحوم (مفلوک) یکی از شاعرانی است که اشعار ونوحه هایی

سروده است اما متاسفانه مانند شاعران قبلی سروده هایش را

فقط می توان در دفترچه های مداحان(دستک نوحه) ملاحضه نمود و

مجموعه ای منسجم از وی که شامل کتاب ویا دیوان باشد وجود ندارد

و این سروده ها بطور پراکنده در اختیار بعضی قرار دارد.

مرحوم مفلوک حدود بیست اثر در قالب نوحه زمینه خوانی و ابیاتی

در قالب های غزل - قصیده و چند ترکیب بند سروده است.

 البته لازم به ذکر است که سروده های مرحوم مفلوک در قالب

نوحه زمینه خوانی بیش از بیست اثر نیست که تمام این نوحه ها

در اختیار این حقیر می باشد اما در خصوص دیگر سروده های وی

در قالب های دیگر مثل غزل ومسمط آنچه در بین عموم موجود بوده

را بنده جمع آوری کرده ام و بعد از بیست سال تحقیق در خصوص

شاعران زمینه خوانی وآثارشان همین مقدار که عرض نمودم را

بیشتر از مرحوم مفلوک نمی توان نام برد و این آثار را از وی ما در

اختیار داریم.

در قالب نوحه های زمینه خوانی آثار مرحوم مفلوک شباهت

زیادی به سروده های مشکین دارد و والحق والانصاف نوحه هایی

را که سروده بسیار زیباست و تمام را در دستگاه سروده وبر خلاف

بعضی از شاعران که نوحه هایی را به سبک زمینه سروده اند و نوحه

 را اگر در مثلا در سه گاه شروع کرده اند در اواسط نوحه توجه ای

به شروع نوحه نداشته و به دستگاه دیگری رفته و مثلا نوحه را در

دستگاه ماهور به اتمام رسانده اند و نوحه از ریتم افتاده وخارج شده

واین خلاف سبک زمینه خوانی می باشد اما مرحوم مفلوک درست

به سبک مرحوم مشکین سروده و هر نوحه در هر دستگاهی که

شروع می شود در همان دستگاه هم به اتمام می رسد.

برای نمونه دو گزیده از بیست آثار وی در قالب نوحه های زمینه

را معرفی می نمایم.

در این دو نمونه که از بهترین سروده های وی می باشد به

ذوق شعری وی و میزان خلاقیتش در سرودن نوحه به سبک

زمینه خوانی پی خواهیم برد.

مرحوم مفلوک با سرودن نوحه محشر که اثریست ماندگار

در نزد اهل ادب وشعر و علاقمندان به سبک زمینه خوانی

و مستمعین این سبک برای خود جایگاه خاصی بوجود آورده است.

البته همانطور که قبلا عرض نمودم تا دم اول نوحه را بیشتر

نمی نویسم و در آینده تمام این نوحه ها را در مجموعه ای کامل

به چاپ خواهم رساند و در اختیار عموم قرار می دهم.

 نوحه محشر مرحوم (مفلوک)

 

چون جهان عمرش به سر آید

            پس عیان روز محشر آید

آی کز امر دادار غفور - آی آید اذا جانفخ و صور

               می شود به پا قیامتی

آن زمان رمزی دیگر آید

                     شمس و بر جای قمر آید

آی گردد زمین از تاب آن  -  آی چون گوره آهنگران

            باشد از جحیم علامتی

دم-

آید به زمین از عرش وندا  -  کن باطن خود ظاهر به ملا

یکی دیگر از آثار مرحوم مفلو ک نوحه دیر راهب می باشد

 که برایتان به قلم تحریر در می آورم

نوحه دیر راهب -شاعر: مرحوم مفلوک

 

راهبا امشب امشب دیرت بود مانندطورسینا

آمده عیس عیس بهردیدنت اندر کلیسا

(سنگین)

آی راهبا امشب بایدا       ازاوپذیرایی کنی-ازاوپذیرایی کنی

آی راهبا امشب بایدا       براو تو غمخواری کنی-براوتوغمخواری کنی

دم-

راهب ای راهب میهمان داری        برچنین مهمان کن پذیرایی

 

در ادامه نام یکی دیگر از شاعرانی که نوحه به سبک

زمینه خوانی سرودند را برایتان معرفی می نمایم.

 

ادامه دارد.....................فصل سوم شاعران

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم آبان 1388ساعت 10:50  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل سوم:شاعرانی که نوحه زمینه سرودند

الف- به غیر از مرحوم مبهوت مرحوم خاکی نیز به سبک زمینه نوحه

سروده است و اشعاری هم نیز دارد که آن هم مانند مرحوم مبهوت

دارای کتاب ویا دیوان نمی باشد.

 مرحوم خاکی حدودا سی و پنج نوحه سروده که آن هم از این

نوحه هایی که سروده حدود پانزده نوحه آن خیلی نزدیک به سروده های

مشکین است و بقیه نوحه ها از اهمییت خاصی برخوردار نیست.

برای مثال دو نمونه از نوحه های مرحوم خاکی که خیلی شبیه به

 نوحه های مشکین می باشد را تا دم اول هر نوحه ذکر می نمایم.

 نوحه مجلس یزید مرحوم خاکی :

  یزیدا چوب وبردار   -  از لب لعل شاه شهیدان

  تو آخر شرم و بنما-   ظالم از روی ختم رسولان

 دم-

ای یزید این زاده زهراست  -        این عزیز قادر یکتاست

 نوحه حر ابن ریاحی مرحوم خاکی

 حر دلاور - قلب پرآذر-

         چکمه به گردن - با حال مضطر

 با آه وافغان - با چشم گریان

      گشتی پشیمان - با دیده تر

ریز-

آمد اندر بر شاه شهیدان-

        با غلام و جوانش او شتابان

  دم -

  گفت ای شه دین التوبه -  بی یارو معین التوبه

همانطور که عرض کردم این دو نوحه از آن سرده های مرحوم خاکی

می باشد که دارای اهمیت است و به نوحه های مرحوم مشکین

خیلی نزدیک می باشد.

 

ادامه دارد................فصل سوم شاعران

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم آبان 1388ساعت 9:21  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل سوم:شاعرانی که نوحه زمینه خوانی سرودند

 

در این فصل اسامی شاعرانی که نوحه به سبک زمینه خوانی

سرودند را معرفی می نمایم واینکه آیا توانستند در این سبک

موفق باشند یا خیر ؟

و علت موفقیت و عدم موفقیت آنها را می توان چه عواملی ذکر نمود؟

برای اینکه بهتر و مشخص تر بتوانیم در این خصوص توضیح دهیم

 لازم می دانم که شاعرانی را که هم زمان وهم عصر مشکین و

 یا چندین دهه بعد از مشکین نوحه زمینه خوانی سرودند را در

قسمت( الف) و شاعرانی را که تقریبا از شصت سال پیش تا کنون

به سبک زمینه خوانی نوحه سروده ویا می سرایند را در قسمت(ب)

بحضورتان معرفی می نمایم.

الفـ ـ شاعران هم عصر مشکین وچند دهه بعد از وی:

من نام (تخلصی ) شاعران راذکر می نمایم .

بعد از مشکین  مرحوم مبهوت اشعار و نوحه هایی به سبک زمینه

سرود که اشعار وی بطور پراکنده می باشد و در یک مجموعه منظم

به چاپ نر سید و اشعار زیادی هم نه سروده است. تعدادی نوحه

که بیش از چهل نوحه نیست و کمتر از این عدد شعر در قالب غزل و

 سخن و مسمط ودیگر قالبهای شعری که آن هم پراکنده و در دفاتر

شخصی مداحان (دستک های نوحه ) می باشد.

مرحوم مبهوت از این تعداد نوحه ای که سروده حدود پانزده نوحه

 دارای اهمیت می باشد که در آن تمام اصول را رعایت کرده و تقریبا

نزدیک به نوحه های مشکین سروده است به عنوان مثال :

نوحه حضرت سکینه مبهوت :

  دخت شه گفتا به چشم اشگبار -عمو جان امان از تشنگی

   ای علمدار شه گردون وقار         -عموجان امان از تشنگی

 دم-

  آی یک جرعه آبی از کرم           آی ای عموی نیک اخترم

البته من تا دم اول نوحه را بیشتر نمی نویسم و انشائ الله در

آینده نزدیک تمام این نوحه ها را در مجموعه ای منظم به چاپ

  خواهم رساند.

و همانطور که عرض کردم به غیر از این نوحه و آن تعدادی را که واقعا

 خیلی نزدیک به نوحه های مشکین می باشد دیگر نوحه های

مرحوم مبهوت از اهمییت خاصی برخوردار نیست.

 

ادامه دارد.........................فصل سوم شاعران   

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم آبان 1388ساعت 8:42  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل سوم:شاعرانی که نوحه زمینه سرودند

 

در خصوص قالب اشعار مشکین در فصل های گذشته

مواردی را ذکر نمودم و اشاره ای به اشعاری که مشکین

در قالب سخن سروده و در قدیم والایام فن سردم خوانی

در تهران وشهر ری از طرفداران وعلاقهمندان زیادی بهره مند

بوده است اشاره ای نمودم و اینکه اشعار مشکین از چه

جایگاهی برخوردار است و در کدام نقطه از قله شعر وادب

قرار دارد توضیحاتی برای شما دوستان عرض نمودم اما فقط

چند نمونه از ابیاتی که وی سروده و در محافل و مجالس برای

همه نوع مستمع این اشعار دلپذیر می باشد را ذکر می نمایم.

مثلا در سبک زمینه خوانی مداح هنگامی که می خواهد

شروع به خواندن نماید ابتدا با بسم الله الرحمن الرحیم شروع

به خواندن می نماید وبعد یک رباعی را می خواند مشکین از

همین ابتدا خلاقیتی بکار برد وبعد هم شاعرانی دیگر به وی

اقتدا کردند و در سبک زمینه خوانی از این نوع اشعار سرودند

که البته در فصل ششم نحوه وآداب زمینه خوانی را مفصل

توضیح می دهم.

 مشکین رباعیاتی سرود که وقتی حرف های اول هر مصرع

را جمع کنید کلمه سلام بدست می آید.

برای مثال: البته این رباعی از سروده های مشکین نیست.

   سودای غم عشق علی سود من است 

      لعل لب او لولوئ منظود من است 

    آمال من اندر دو جهان طلعت اوست

    مینوی رخش بهشت مو عود من است

 به اینگونه رباعیات سلام مخفی می گویند و به همین ترتیب

که عرض نمودم علیک مخفی نیز سروده است که برای مثال

 نمونه ای از یکی دیگر از شاعران خوش ذوق را عرض می کنم.

       عین والله واجب علی آن وجه خداست

        لیکن ز خدا جدا مدانش که خطاست

        یاری محمد(ص) نمود در قضوات

       کامل شد ازودین و ازو دین برجاست

 واین رباعی که برایتان نوشته ام علیک مخفی می باشد.

 این نوع رباعیات و اشعار در زمینه خوانی وسردم خوانی

وسخنوری کاربرد فراوانی داشته و دارد

 

ادامه دارد..........................فصل سوم شاعران 

 

 

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم آبان 1388ساعت 2:56  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

 فصل سوم:شاعرانی که نوحه زمینه سرودند

 

همانطور که در فصل اول و دوم مشکین نامه عرض کردم

مرحوم حاج حسین بابا(مشکین) سبک زمینه خوانی را

ابدا کرد و مرحوم عارف قزوینی در ابدا این سبک به مشکین

 کمک شایانی نمود.

 اما قبل از اینکه به معرفی شاعرانی که بعد از مشکین به

سبک زمینه خوانی نوحه سروده اند بپردازم مطلبی است

که باید به آن اشاره کنم وآن مطلب قالب شعری مشکین

می باشد.

 مشکین در قالب غزل -قصیده- مسمط- رباعی اشعار

فراوانی در مدح ومنقبت چهارده معصوم(ع) وشهدای کربلا

سروده است.

و در دیگر عرصهای شعر وادبی مثل نقالی وسردم خوانی و

 سخنوری شاهکارهایی از خود به جای گذاشته است.

که در خصوص تمام آثار وی در فصلهای بعدی توضیح خواهم داد.

اما در خصوص نقالی و طوماری که مشکین در راستای

شاهنامه از خود به جای گذاشته واقعا یکی از آثار بی نظیر

 این شاعر فرهیخته می با شد.

در همین جا لازم می دانم از زحمات دو استاد ارجمند و گرامی

استاد داود فتعلی بیگی و استاد مرشد ولی ترابی که هر دو از

مفاخر هنر نقالی ایران واز اساتید ما می باشند که در هنگام

اجرای نقالی آنچنان به این فن (نقالی) مسلط هستند که وقتی

 حکایتی از شاهنامه  را روایت می کنند تمام مخاطبین با گوش جان

داستان را دنبال می کنند ونفس ها در سینه حبس می گردد و

عمق کلام نقال را با همه وجود می پذیرند و به وجد می آیند و

از ایرانی بودن خود مباهات می ورزند به خاطر جمع آوری و چاپ

طومار نامه مشکین در چند جلد و در اختیار عموم قرار دادن این

 گنجینه کمال تشکر و قدردانی می نمایم.

البته اهل ادب از من کمترین خورده نگیرند بنده به این امر واقفم که

شان معرف اجل بر معروف است اما به استناد آیه شریفه قرآن که

می فرماید:(لم یشکرمخلوق ولم یشکر خالق)

فقط خواستم مراتب تشکر خود را به محضر این اساتید داشته باشم.

 

در ادامه در خصوص سردم خوانی وسخنوری مطالبی عرض می نمایم.

 

 

ادامه دارد..................مشکین نامه 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آبان 1388ساعت 8:42  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم:نوحه های زمینه خوانی

نوحه: حضرت عباس(ع)       سبک:زمینه خوانی

 شاعر: مشکین          در دستگاه: ماهور

   

غلطیده به خونی ای مه تابان وای-

 برادر مه تابان وای

افتاده زهجرت به دلم نیران وای -

 برادر به دل نیران وای

یعنی به حرم غلغله وافغان وای-

  برادر ببین افغان وای

 از تشنگی آتش به دل طفلان وای-

  برادر دل طفلان وای

 علمدار           (جواب سینه زن)      ابوالفضل

وفادار              (جواب)              ابوالفضل

سپهدار             (جواب)             ابوالفضل

  زغم یار            (جواب)             ابوالفضل

ریز-

رفتی ومن زجان وناامیدم       (جواب) علمداررشیدم

رفتی ومن خیری زتو ندیدم     (جواب) علمداررشیدم

دم-

غمخوار من              (جواب)    توبودی

صبرازدلم                 (جواب)     ربودی

غم برغمم               (جواب)     فزودی

رفتی وزدی نارالم بردل وای-وای ووای زبی برادری

              در دل فتاده آذری

فرود-

کز الم فراق تو (۲)  چهره ماه ومشتری(۲)

(جواب سینه زن)

  ای فلک ستیزه گر(۲)      چند کنی ستمگری

 تیره مکن زغم دگر (۲)     چهره ماه ومشتری

اوج-

میروی ومی کنی        خون به دل زارم

میروی و می گنی        خیمه ز گلزارم

 ریز-

ای جوان - از غمت -     گریه بود کارم

از غم -  هجر تو -        به غل گرفتارم

(سنگین)

تا تو بی دست شدی -  من هم از غم 

بر سر خویش زدم -       دست ماتم 

قامت سرو من از -     این الم خم 

(فرود)-

قطع دیدار مکن - با الم یار مکن -  شاه انس وجان را

 (جواب سینه زن)

 ای فلک خوار مکن -     دور از وطنان را

صید کفار مکن       -    عباس جوان را

بی مددگار مکن     -  این سینه زنان را

(سنگین)

 تا بسته شد از روی چو ماهت نظر من-نوربصرمن

از قامت رعنای تو خم شد کمرمن- ای تاج سرمن

رفتی وزدی نار الم بر جگر من   -ای نو ثمر من

(واگویه نوحه)

      هرآن باغی که چون من زد خزانش

      نبیند خیری از باغ. باغبا نش 

    وای- الان انکسر زهری وانقطع الرجایی

          و قلت حیلتی.

(دم)

  ای شهریار مشکین   (۲)    شد گریه کار مشکین

  شد گریه کار مشکین (۲)    ای شهریار مشکین

 

این نوحه که به قلم تحریر در آمد نوحه حضرت عباس(ع)

به سبک زمینه خوانی و سروده مرحوم مشکین بود.

 بنا به درخواست دوستان ما انشائ الله این نوحه هایی

 را که معرفی نموده ایم را برای شما علاقه مندان می خوانیم

و  شما می توانید هنگام مراجعه به سایت سبک و زمینه نوحه

 دلخواهتان را بشنوید.

در فصل سوم شاعرانی که نوحه هایی را به سبک زمینه خوانی

 سروده اند را برایتان معرفی می نمایم.

 

ادامه دارد.......................فصل سوم مشکین نامه 

  

 

  

 

 

           

           

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آبان 1388ساعت 0:55  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم:نوحه های زمینه خوانی

این سومین نوحه ای است از مجموعه نو حه ها یی

که مرحوم مشکین در سبک زمینه خوانی سروده است. 

در این نوحه شاعر با ظرافتی خاص شهادت ووفاداری

و مظلومیت حضرت عباس(ع) را در کربلا وصف نموده و

عمق فاجعه و سنگدلی کفار را نسبت به تمام مظلومان

کربلا که از دین وقرآن و امام زمان و ولی امر خویش 

حمایت می کردند را مشخص نموده است .

این نوحه در دستگاه ماهور سروده شده است و مانند 

دیگر نوحه های مرحوم مشکین می توان به اوج خلاقیت

و ذوق هنری این شاعر پی برد.

 

 

ادامه دارد.......................فصل دوم

   

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آبان 1388ساعت 0:11  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم: نوحه های زمینه خوانی

نوحه دیدار هلال ابن نافع وامام حسین(ع)

در گودال قتلگاه و فرمایشات امام (ع)

نوحه: هلال       سبک:زمینه خوانی

دستگاه: چهارگاه       شاعر:مشکین

 

هلال از من چه می پرسی

مرا این سرزمین خوش وعده گاه است

من و این نوجوانان را

هلال این سرزمین خوش قتلگاه است

هلال این سرزمین

(ریز)-

بن سعد لعین-بندد آب فرات-یعنی آب حیات-

از ظلم وستم -بر روی سکینه

(دم)-

ما بیکسان را ای هلال اینجا وعده گاه است

سرداده گان را ای هلال اینجا قتلگاه است

(اوج)

هر کس که با ما از ازل هم عهدوپیمانست-آی هم عهدو پیمانست

باید در اینجا سر دهد این کوی جانانست-آی این کوی جانانست

(دم)-

این کرببلاست.وادی بلاست

            وادی بلاست. این کرببلاست

(اوج)

آی رهرو منزل عشقیم وزسر حد عدم

تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

(دم)

آی این وعده گاه است ای هلال

آی این قتلگاه است ای هلال

 (فرود)

کارم چه در این سرزمین افتاده مشکل -افتاده مشکل

(جواب سینه زن)

ای همرهان از ناقه ها گیرید و محمل- گیرید ومحمل

این است و دشت کربلا ما را چو منزل-ماراچومنزل

(سنگین)

 هلال این سرزمین

(ریز)

صد پاره زکین -گردد اکبرم-نوربصرم-آی آرام جسم وجانم

(دم)

آی زیبا جوان لیلا        آی آرام جان لیلا

(فرود)

کز ماتم آن رعنا جوان -خونشد جگرلیلا-خونشد جگرلیلا

(جواب سینه زن)

اکبر جان چه شور است این به سر- زیباپسرلیلا

                             زیباپسر لیلا

مادر جان چه داری در نظر-دور ازنظرلیلا- 

                           دور از نظر لیلا

(اوج)

این آب فرات است وگران در خیمه دمی بنشین

تا آنکه فرات ارزان شود زاشک بصر لیلا-زاشک بصرلیلا

آی عباس وآن شیر عرین- کز فرقه شوم لعین

(ریز)

می گردد زکین-بی دست وسر-آی داد از جفای مشرکین

(فرود)

آی گوید سکینه دم به دم    (جواب)   عمو العطش

آی میر عرب فخر عجم       (جواب)    عمو العطش

(اوج سنگین)

آی عمو ببین در بحر غم - این گوهر نایاب و را-این گوهرنایاب ورا

آی عمو چو از شط فرات-آری به خیمه آب و را-آی آری به خیمه آب ورا

آی اول مرا سیراب کن - وانگه بده اصحاب ورا-آی وانگه بده اصحاب ورا

 

(فرود)

هلال این سرزمین

(ریز)

قاسم شود -در خون طپان- نوعروسش-آی گرید به چشم خونفشان

(دم)

      آی مشکین به قربان سرت

                     آی قربان زخم حنجرت

 

این نوحه که به قلم تحریر درآمد یکی از نوحه هایی بود

که توسط مشکین سروده شده بود.

در ادامه باز هم از نوحه های زمینه خوانی برایتان خواهم نوشت.

 

ادامه دارد.......................فصل دوم نوحه ها

 

 

آی اول مرا سیراب وکن - وانگه بده اصحاب ورا-وانگه بده اصحاب ورا

 

                                    

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم آبان 1388ساعت 5:14  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم :نوحه های زمینه خوانی

این نوحه در دستگاه سه گاه سروده شده

و نام نوحه سلطان قیس میباشد.

ودر خصوص واقع کربلا و دیدار قیس با

حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

نوحه: سلطان قیس-شاعر: مشکین

 

تو ای ماه منور گل گلزار کدامین شهریاری

توای صد پاره پیکر ز چه بر تن زخم بی اندازه داری

لعل بدرخشانت مگر                 (جواب سینه زن) تشنه آبست

 

یاقوت رمانت مگر                      (ج)   در تب وتاب است

کجا بودی که بدین پیکرکه چوگل صد چاک

                        ازدم تیغ و وای از دم تیغ است

مه رخشان کجا بودی که به روی خاک

                     جلوه میغ ووای جلوه میغ است 

دم-

ماه رخسارت از چه رنگین است 

چشم خونبارت ازچه خونین است

شاهدین گفتا کی فلک فرسا

گر اویسی تو من حسینم-آن نبی را من نورعینم

ای زتو عیسی واله وشیدا

گر چه قیسی تو من حسینم-کشته تیروتیغ وسنینم

دم-

آی من زاده پیغمبر آخر زمانم

آی من نورچشم خسرو گون ومکانم

(اوج)

من نبیم تو اویسی - من حسینم گرتوقیسی

ریز-

من خسرو او اعدنا مکان - شاه انس وجان 

میرجسم وجانم -غلطیده در خون یاورانم

دم-

من زاده نو شنطیانم-من نورچشم ایلیایم

(اوج) 

اکبرم نور بصرم - افتاده برم -کز هجر رخش-اشک وآه من-

 آن یک به زمین -   آی آن یک رود تا به ثریا

(جواب سینه زن)

کمان شد قامت سبط پیمبر

زمیدان رفتن شهزاده اکبر

(اوج)

شه گلگون کفن گفتا به لیلا 

نظر کن بر قدو بالای اکبر

(فرود)

تو ای سلطان این مرزوبوم-نداری خبر ازقوم شوم

ریز-

کشتندوکبیرم را- هم طفل صغیرم را-

       نا خورده شیرم را-

 دم-

 من خسرو مشکینم (۲) نوباوه یاسینم

نو باوه یاسینم    (۲)  من خسرو مشکینم

 

این نوحه که برایتان نوشته ام نوحه سلطان قیس بود

که مرحوم مشکین سروده بود.

ما بنا داریم چند نمونه از نوحه های مشکین و شاعرانی

که چه در عصر مشکین و چه در دوره های اخیر 

به سبک زمبنه نوحه سروده اند را برایتان معرفی نماییم.

در ادامه نوحه هلال ابن نافع که در کربلا با حضرت حسین(ع)

دیدار می نماید را به قلم تحریر در می آوریم.

 

ادامه دارد......................فصل دوم نوحه ها               

 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم آبان 1388ساعت 1:22  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم :معرفی نوحه های زمینه خوانی

 

همانطوریکه قبلا عرض کردیم مرحوم حاج حسین بابا

متخلص به مشکین سبک زمینه خوانی را ابدا کرد.

و در این سبک نوحه ها در دستگاه های موسیقی

سروده شده است و نوحه در یکی از دستگاه ها

شروع و در همان دستگاه به اتمام می رسد و آخرین

دم نوحه نام شاعر برده می شود که همان تخلص است.

ما در این فصل سه عدد از ۳۵۰ نوحه ای که در اختیارداریم

و مرحوم مشکین آنها را سروده است را برایتان معرفی

می نمائیم.

           

 

ادامه دارد..........................فصل دوم نوحه ها

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم آبان 1388ساعت 1:11  توسط علی عابدی   | 

مشکین نامه

فصل دوم: معرفی نوحه های زمینه خوانی

 

ما در فصل دوم طبق قولی که قبلا داده بودیم بنا داشتیم

شاعرانی که در عصر مشکین بودند و بعد از اینکه

سبک زمینه خوانی توسط مشکین ابدا گردید شروع

به سرودن نوحه های زمینه خوانی نمودندو آیا این

شاعران توانستند در این عرصه بدرخشند یا خیر را

برایتان معرفی نماییم وعلت عدم درخشش این شاعران

را توضیح دهیم اما به دلیل تقاضای خیلی از دوستان

که به ما لطف دارند و خواسته بودند که ما در این

فصل نوحه های مشکین را برایشان معرفی نمائیم

به همین دلیل ما فصل دوم مشکین نامه را به معرفی

نوحه ها ی مشکین می پردازیم.

 

 

ادامه دارد.................................فصل دوم مشکین نامه

 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم آبان 1388ساعت 0:55  توسط علی عابدی   | 

عنوان:

مشکین نامه

 با عنایت وتوجه حضرت حق در فصل اول مشکین نامه برای شما

عزیزان توضیح دادم که تو سط چه کسی سبک زمینه خوانی ابدا

شد و در شکوفا شدن این سبک چه کسانی زحمت کشیدند.

ما قصد داریم همانطور که قبلا عرض کرده بودیم در هفت فصل

شاعران - مداحان -میاندارها یی که در زمان  قدیم و

هم اکنون با این سبک (زمینه خوانی) عزاداری می کنند

و پاتوق هایی که در گذشته و حال عزاداران در آن محله ها به

عزاداری می پرداختند را در فصل های بعدی توضیح دهیم.

امید وار هستیم که بتوانیم این سبک بسیار قدیمی را

برای دوستاران و علاقمندان معرفی نماییم.

 

ادمه دارد...................................فصل دوم......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم آبان 1388ساعت 2:18  توسط علی عابدی   | 

ادامه فصل اول

مشکین نامه:

سالهای آخر عمر مشکین:

چند نفر از دوستان مشکین و شاگردانش از او خواستند تا تمام

اشعار ونوحه ها را به چاپ برساند.

اما اجل به این شاعر خوش ذوق امان نداد.

از تار یخ فوت مشکین و آرامگاهش هیچ سندی در دست نیست.

اما همیشه نامش در قلب مداحان و میاندارها و مستمعین جاویدان

است و هم اکنون بعد از گذشت سالها در تهران و شهر ری در تمام

هیئت ها و پاتوق ها هر هفته در مجالس عزاداری و سینه زنی به

سبک زمینه خوانی مرحوم مشکین را یاد می کنند و از اشعار و

نوحه هایی که برای غربت و مظلومی چهارده معصوم(ع) سروده

استفاده می کنند و این سبک مدالی درخشنده و با ارزش است که

 تا  قیامت در سینه مرحوم حاج حسین بابا متخلص به مشکین 

خواهد درخشید و چیزی جز عنایت ویژه حضرت حسین (ع) به وی

و امثال وی نیست.

 

بعد از وفات مرحوم مشکین اشعار و نوحه ها بین شاگردانش

تقسیم شد و بعضی از اشعار و نوحه ها برای همیشه در هیچ جا

ثبت نشد.

یکی از شاگردن مخصوص مشکین به نام حسین علی معروف به

حسین علی آتش انداز بیشترین آثار مشکین را در نزد خود داشت

و در آواخر عمرش تعداد چند نوحه آن هم ناقص و حدود چهل غزل و

قصیده و مسمط  از آثار مشکین را به درخواست یکی ازچاپخانها به

نام شهشهانی به چاپ رساند و نام کتاب را خزینه الاشعار مرحوم

حاج حسین بابا (مشکین) نهاد و این کتاب چهل صفحه ای در اختیار

عموم قرار گرفت که همین کتاب ناقص بسیار نادر می باشد.

البته بعضی از اشعار و نوحه های زمینه خوانی مشکین همانطور

که در ابتدا عرض نمودم در دستک های  نوحه بعضی از مداحان 

می باشد که متاسفانه ناقص است.

از آنجایی که خدا را می بایست به خاطر تمام نعمت هایش شکر 

نمایم وسپاس ویژه به خاطر اینکه اینجانب در یک خانواده مذهبی

به دنیا آمدم و پدرم مرحوم حاج احمد عابدی یکی از میاندارهای

با سابقه زمینه خوانی در شهر ری بود وبا تشویق وی من به در

سن ۱۲ سالگی به مداحی زمینه خوانی روی آوردم و حدودا

۲۵ سال است که افتخار مداحی حضرت حسین(ع) را دارم و از

آنجایی که پدرم با بزرگان این سبک در ارتباط بود از محضر مرحوم

حاج آقا رضا خوش نویس در تهران که سرآمد سخنوران و 

سردم خوانان و یکی از شاگردان مشکین بود حدود ۱۰ سال تلمض

نمودم و همچنین در شهر ری شاگردی مرحوم دایی محمد قربانی

معروف به دایی محمدآقارا نمودم و تمام آثار مرحوم مشکین را که

بیش از ۳۵۰ نوحه زمینه خوانی کامل وبدون نقص که هر کدام در

یکی از دستگاه های موسیقی سروده شده است را در اختیار دارم

و بیش از ۸۰ درصد از اشعار مرحوم مشکین را طی پانزده سال

تحقیق جمع آوری نموده ام و انشائ الله در آینده نزدیک دیوان کامل

مرحوم مشکین را به چاپ خواهم رساند و این گنجینه گرانبها را در

اختیار علاقمندان خواهم نهاد.

 

 

ادامه دارد.............................................................

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم آبان 1388ساعت 1:51  توسط علی عابدی   | 

ادامه فصل اول

مشکین نامه:

با گذشت ایام وشکوهی که سبک زمینه خوانی پیدا کرده بود

طرفداران این سبک در تهران وشهر ری رو به افزایش بود.

اشعار مشکین در قالب غزل-قصیده- مسمط-رباعی و نوحه های

زمینه خوانی طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

سردم خوانان از سخنان وی که در قالب غزل وقصیده سروده بود

در محافل و مجالس سردم خوانی وسخنوری استفاده می کردند.

مداحان نیز از نوحه های زمینه خوانی در هیئت ها و پاتوق ها

برای مستمعین می خواندند و به روضه و عزاداری می پرداختند.

 در پایان هر نوحه آخرین دم از نوحه نام مشکین به عنوان تخلص

برده می شد و مستمعین با شنیدن نام مشکین به وجد می آمدند.

البته در خصوص نحو اجرا و خواندن نوحه در فصل ششم توضیح

خواهم داد.

نو حه ها در دفترچه هایی نوشته شده بود به نام دستک نوحه یا

بیاض و مداحان نوحه ها را یا از خود مشکین یا شاگردانش و یا

توسط چند واسطه از مشکین گرفته بودند.

در آن زمان به علت اینکه اکثر مردم از سواد خواندن و نوشتن بی

بهره بودند و بعضی از مداحان هم سواد نداشتند و برای اینکه

بتوانند از نوحه ها استفاده کنند یا هنگام خواندن نوحه توسط

مداحی دیگر نوحه را حفظ می کردند یا از کسانی که سواد داشتن

و می توانستند تند بنویسند خواهش می کردند ویا به آن شخصی

که تند می نوشت پول می دادند تا هنگام خواندن نوحه توسط

مداحی دیگر آن نوحه را بنویسد و در اختیار داشته باشد تا بتواند

در پاتوق نوحه را بخواند.

اکثر نوحه ها که توسط افراد تند نویس نوشته شده و در دستک ها

موجود است ناقص است.

 

ادامه دارد.................................

 

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم آبان 1388ساعت 1:22  توسط علی عابدی   | 

ادامه فصل اول

مشکین نامه:

بعد از گذشت چند سال از عزیمت مرحوم مشکین به تهران و

سرودن نوحه های زمینه خوانی فراوان در دستگاه های مختلف

موسیقی و استقبال پر شور مستمعین سبک زمینه خوانی به

اوج شکوفایی رسید و هر مداحی که می خواست نوحه های

زمینه خوانی را در مجالس و پاتوق ها بخواند می با یست به تمام

دستگاه ها و ردیف های آوازی آشنایی کامل داشته باشد و باید

زحمت می کشید و این خود یک اصل برای مداح بود و به همین

خاطر هر کسی نمی توانست نوحه ها را بخواند و حتما باید

دستگاه ها ی موسیقی را فرا می گرفت.

شاعرانی دیگر در آن زمان شروع به سرودن نوحه در سبک

زمینه خوانی نمودند که به غیر از چند نفر نوحه های آنها زیاد

مورد استقبال قرار نگرفت به دلیل آنکه ردیفها را رعایت نمی کردند

و نوحه های مشکین تا کنون به عنوان بهترین و به عنوان مرجع

در این سبک مانده است.

البته در فصل دوم در خصوص شاعرانی که در عصر مشکین

نوحه های زمینه خوانی سروده اند کامل توضیح خواهم داد و

آنها را معرفی می نمایم.

 

 

ادمه دارد............................................

 

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم آبان 1388ساعت 0:18  توسط علی عابدی   | 

ادامه فصل اول

مشکین نامه:

مرحوم  مشکین پس از ابدا سبک زمینه خوانی از قزوین به تهران

عزیمت نمود و با استقبال پر شوری از طرف مداحان و سخنوران و

سر دم خوانان آن زمان در تهران و شهر ری قرار گرفت و این سبک

جدید در تهران و شهر ری در پاتوق های عزاداری که معمولا در

منازل و حسینیه ها و بعضی از گذر ها وتکیه ها در بعض از روزهای

هفته مثل شبهای جمعه و پنج شنبه برای حضرت سید الشهدا

عزاداری می کردند با استقبال روبرو شد.

به طوریکه هیئت های هفتگی در تهران و شهر ری زیاد شد و تقریبا

 تمام شبهای هفته در تهران و شهر ری در طول سال این مجالس

برگزار می گردید و هنوز بعد گذشت سالها این مجالس در چند پاتوق

در تهران و چند پاتوق در شهر ری برقرار می باشد.

که در فصل پنجم پاتوق هایی که هم اکنون در تهران و شهر ری

 هر هفته این مجالس برگزار می گردد را به حضورتان معرفی

خواهم کرد.

 

ادمه دارد.......................................

 

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم آبان 1388ساعت 23:53  توسط علی عابدی   | 

فصل اول

مشکین نامه:

حدودا بیش از یکصد سال پیش شاعری توانمند وخوش ذوق و ولایتی و

از دوستاران اهل بیت (ع) از شهر قزوین به نام حاج حسین بابا متخلص به

(مشکین) برای اینکه مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) از رونق بیشتری

بهرمند گردد واین مجلس روضه و سینه زنی با شکوه تر برگزار شود تصمیم

گرفت در دستگاه های موسیقی اشعاری را به سراید که از اول شروع نوحه

در یکی از دستگاه های موسیقی مثل سه گاه - چهار گاه - بیات ترک ودیگر

دستگاه ها نوحه شروع شود و در خاتمه در همان دستگاه به پایان برسد.

و هر نوحه شرح حال کامل یکی از شهدای کربلا یا ائمه معصومین باشد و

با استناد به مقتل و احادیث و روایات صحیح که موجود می باشد وی با

استناد به مقتل لهوف و منتهی الامال و روایات نوحه های زمینه خوانی را

سرود و سبک زمینه خوانی را ابدا کرد.

مرحوم مشکین هم عصرو از دوستان شاعر پر آوازه آن دوران مرحوم عارف

 قزوینی می باشد و عارف نیز در ابدا سبک زمینه خوانی به مشکین کمک

فراوانی نمود زیرا عارف قزوینی به تمام دستگاه های موسیقی مسلط بود.

متاسفانه از تاریخ ولادت و فوت مرحوم مشکین هیچ سندی موجود نیست.

ادمه زندگینامه مشکین در صفحات بعدی............................

 ادمه دارد...................................

 

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم آبان 1388ساعت 1:5  توسط علی عابدی   | 

 مقدمه:

تاریخچه سبک زمینه خوانی ومعرفی شاعران-مداحان-میاندارها

و نحوه اجرای سبک وعزاداری و پاتوق ها وحسینیه هایی که هم اکنون

به این سبک قدیمی عزاداری می کنند و تعدادی از نوحه های سبک

زمینه خوانی را در هفت فصل به طور مفصل برای کسانی که علاقمند

به این سبک هستند را توضیح خواهیم داد.

 

  ادامه دارد..................................

 

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم آبان 1388ساعت 0:46  توسط علی عابدی   | 
 

                           بسم الله الرحمن الرحیم

 

سپاس خالق یکتا را به خاطر تمام نعمت هایی که به ما ارزانی بخشید و ما را در زمانی خلق نمود که در عصر غیبت واز منتظران وعاشقان حضرت صاحب الزمان (عج) ودرکشوری زندگی می کنیم که همه مردم از شیعیان واز دوستان ائمه عصمت وطهارت و رهروان راه نبوت وامامت می باشند وهمه از شیفتگان مکتب حماسی و پر افتخار عاشورا هستیم وانشائ الله حضرت اباعبد الله الحسین ما را در معرفی سبک های قدیمی عزاداری برای آن حضرت یاری می فرماید.

ما در این بخش قصد داریم سبک عزاداری قدیمی (زمینه خوانی) را که در قدیم والایام در تهران و شهر ری برگزار می گردید را با معرفی شاعران ومداحان و میاندارها و چگونگی اجرای آن را برای عزیزانی که علاقمند به سبک های قدیمی ونوحه های قدیمی میبا شند بطور مفصل توضیح دهیم و حسینیه هایی که هم اکنون در تهران وشهر ری به این نوع عزاداری مشغول هستند را معرفی نماییم.

 ادامه دارد.......................:                           


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هشتم آبان 1388ساعت 20:29  توسط علی عابدی   |